Strategi & Adfærdsdesign

Tech, AI, bæredygtighed og klima er blot få af de makrotendenser, som forandrer måden vi arbejder på – og det hurtigere end nogensinde. Derfor må en strategi designes, så den bliver handlingsrettet og lærende.

“Commynity Days” Fremtidens HR Mærsk HR

Resultatet
Hvad kunne de bagefter

Fremtidens HR var et program med en ny organisation, IT og globale processer hos Mærsk. Under et globalt Event “Community Days” blev HR medarbejderne involveret i strategien og skabte samtalen.  De fik mulighed for at skabe deres egne billeder og historier og skabte en fælles forståelse. Det gav dem tro på fremtiden, som de bar med hjem i deres hverdag.

Udfordringen
Hvad fik de hjælp til

At designe et globalt event som blev afholdt i 4 regioner og 800 HR medarbejdere for Mærsk HR. Formålet var at formidle fremtidsvisionen for HR samt at engagere medarbejderne i denne gennem aktiv involvering og samskabelse for at opnå engagement og tro på den nye fremtid.

Design
Hvordan gjorde vi det

Vi designede en dag med forskellige vidensstationer – ‘Camps’, hvor medarbejderne kunne anvende designede samtalespil og mapping øvelser for at booste interaktivitet. Alt blev pakket ind i en visuel identitet samt way finding på stederne, som gav medarbejderne rum til at kreere deres fortællinger om fremtidens HR.

SLUM l Design game l Graphic Facilitation l Visual Facilitation l Game Design l Event Design l Change management l Employee Experience l Engagement

"

Du har vist os en ny måde at arbejde på, hvor man kan nå utrolig meget på få måneder. Tilfredshedsmålingen på tæt på 9 ud af 10 taler for sig selv. Jeg vil glæde mig til at vi skal arbejde sammen igen.

Kristina Schoemmel
Director

Oplevelsesstrategien som et Eksperimenterende LAB for Ørsted

Resultatet
Hvad kunne de bagefter

I et fælles såkaldt EX LAB På tværs af HR, Facility Management samt IT kunne arbejdsgrupper, medarbejdere og ledere arbejde med at forbedre medarbejdeoplevelsen. Ud fra tre temaer: Lytning i bestemte udvalgte øjeblikke i medarbejderrejsen, Re-design af disse øjeblikke samt digital udvikling, var EX LAB født som en tværfaglig udviklingsenhed for medarbejdere, ledere og eksperter med oplevelsen i centrum.

Udfordringen
Hvad fik de hjælp til

At designe en fælles ambition for medarbejderoplevelsen i Ørsted og en model for, hvordan man skulle arbejde med at forbedre og designe medarbejderoplevelserne sammen med medarbejderne i EX LAB

Design
Hvordan gjorde vi det

Vi brugte data fra tilfredshedsmålinger, som fortalte hvad medarbejderne ønskede sig, vi anvendte grafisk facilitering samt formulerede konkrete problemer, som vi skulle løse i EX LAB. Vi designede prototyper, som skulle løse problemerne for at højne medarbejder oplevelsen.

"

Du har ledt arbejdet med Employee Experience med en stærk vision og en kreativ tilgang til arbejdet, som får folk med.

Jesper Petersen
Director

Dialogspil som forandringsværktøj for energi virksomhed

Resultatet
Hvad kunne de bagefter

Forandringsteamet stod med en række dialogspil og samtalekort, som de selv havde designet gennem en tilpasset designproces. De kunne anvende disse til at hjælpe organisationens ledere og medarbejdere i projektteams med at fremme forandring som adfærd, og herved understøtte projektteamsene i den praktiske implementering.

Udfordringen
Hvad fik de hjælp til

At understøtte forretningen med forandring og implementering med konkrete intuitive og visuelle værktøjer som nudges til at handle i hverdagen. Dette med inspiration fra Daniel Kahnemans System 1 og 2, hvor fokus var på at understøtte system 1 – det intuitive beslutningssystem via adfærdsdesign og nudging.

Design
Hvordan gjorde vi det

Vi kortlagde adfærd og scenarier og kontekster i udvalgte projekter samt muligheder for at påvirke denne positivt i bestemte situationer. Herefter designede vi samtale og dialog-spil, som forandringsteamet kunne anvende sammen med deres forandringsmodel i at understøtte forretningen og projektteamsene.

Har du en idé?